Novinky

Ďalšie BMW M3 bude mať nový typ benzínového motora1. Máj 2025

Okolo ďalšieho BMW M3 sa objavilo veľa špekulácií. Vieme, že to bude elektrické, s 800-voltovou architektúrou s výkonom viac ako 700 koní. BMW však popri elektromobile postaví aj verziu na benzín a nové detaily nám presne povedia, čo by toto luxusné, športov auto mohlo poháňať.

Šéf BMW Neue Klasse Dr. Mike Reichelt si sadol s Top Gear, aby sa podelil o ďalšie podrobnosti o pripravovanej M3. Reichelt povedal, že táto ďalšia M3 bude nielen “dynamicky najlepším M luxusným, športovým autom“, ale bude mať aj benzínový motor jedinečný od súčasného modelu.

Luxusné, športové autá BMW M3 ponúkneme aj s novým typom šesťvalcového motora,” poznamenal Reichalt, “pretože chápeme, že pre niektorých oddaných fanúšikov M môže byť skoro, aby prešli [na elektromobily]. Sme však presvedčení, že plne elektrická M3 dosiahne nové výšky a osloví nové cieľové skupiny, pretože sa bude správať úplne inak.”

Súčasné BMW M3 používa 3.0-litrový radový šestrelec S58 s dvojitým turbodúchadlom, ktorý vo svojej najvýkonnejšej špecifikácii dosahuje až 523 koní. Existuje dôvod domnievať sa, že tento “nový” šesťvalcový motor by mohol byť hybridnou verziou súčasného S58, ale nebudeme to vedieť, kým ho neuvidíme. To znamená, že by mal byť výrazne výkonnejší ako súčasná verzia, potenciálne zodpovedajúci 700 koní očakávaným v plne elektrickom variante.

A ak ste sa obávali, že BMW pôjde cestou Mercedes-Benz a zmenšuje svoje výkonné motory, nerobte to. Spoločnosť už uviedla, že by bolo “naozaj ťažké zmenšiť” na štvorvalcový motor v M3.

Ďalšie BMW M3 tiež predstaví novú riadiacu jednotku výkonu BMW “Heart of Joy”, ktorá je predstavená v koncepte Vision Driving Experience. Systém Heart of Joy integruje ovládacie prvky hnacieho ústrojenstva, brzdenia, rekuperácie energie, nabíjania a riadenia do jednej jednotky, ktorá spracováva informácie 10-krát rýchlejšie ako predchádzajúce systémy. Stručne povedané, BMW sľubuje “výnimočnú presnosť”.

Reichelt zdôrazňuje dôležitosť dynamiky v plne elektrickej M3, nielen výkonu v priamom smere: “Už to nie je o tom, aby sme vytvorili luxusné, športové auto, ktoré má najrýchlejší čas z 0-100 km/h,” hovorí pre Top Gear, “ale skôr auto, ktoré ponúka presnú dynamiku. To je to, čo robí naša riadiaca jednotka; idete do zákruty s určitým uhlom natočenia volantu a nemusíte robiť korekcie v strede zákruty.”

Kedy teda uvidíme tento nový radový šesťvalec v akcii? Očakáva sa, že Neue Klasse BMW radu 3 bude debutovať niekedy v tomto roku a potom sa začne predávať začiatkom roka 2026, zatiaľ čo luxusné, športové autá BMW M3 sa ukážu minimálne v nasledujúcom roku. Očakávajte ho v predaji koncom roka 2026 alebo začiatkom roka 2027.

zdroj: motor1.com


Nové Ferrari 296 Speciale je skutočne špeciálne30. Apríl 2025

Niekto by mohol namietať, že všetky luxusné, športové autá Ferrari sú špeciálne. Ale nie všetky Ferrari sú Speciale. Model 296 sa teraz pripája k tejto exkluzívnej skupine s modelmi Ferrari 296 Speciale a Speciale A – najnovšími ponukami v rade zosilnených vzpínajúcich sa koní.

Plug-in hybridné pohonné ústrojenstvo má výkon 867 koní, čo je nárast z 818 koní v štandardnej verzii. 3.0-litrový V6 s dvojitým turbodúchadlom má len 690 koní, presne rovnako ako pretekárske auto 296 Challenge. To nie je náhoda – Ferrari hovorí, že Speciale používa rovnakú stratégiu mapovania motora a posilnenia s titánovými ojnicami, vylepšenými piestami a ľahším kľukovým hriadeľom. Speciale tiež používa systém kontroly klepania priamo z úsilia Ferrari vo Formule 1.

Ale to je len časť pohonnej jednotky 296. Elektromotor je vylepšený a pridáva do mixu ďalších 177 koní a všetko ide na zadné kolesá prostredníctvom osemstupňovej prevodovky Ferrari DCT. Samotná prevodovka je rovnaká, ale body radenia sú optimalizované tak, aby lepšie využili extra výkon. A keďže ide o plug-in hybrid, môžete ticho prechádzať mestom až 25 km bez použitia motora.

Či už si vyberiete Ferrari 296 Speciale s pevnou strechou alebo Speciale A, so zaťahovacou pevnou strechou je výkon rovnaký. Obe tieto luxusné, športové autá tiež chudnú – 50 kg pre kabriolet a 60 kg pre berlinettu. Zdravá infúzia uhlíkových vlákien je hlavným dôvodom, najmä pre interiér, ktorý dostáva “minimalistické” dverové panely špecifické pre Speciale. Medzi sedadlami je umiestnená holá konzola z uhlíkových vlákien a na rôznych paneloch karosérie je viac uhlíkových vlákien.

Keď už o tom hovoríme, Speciale získava nové predné a zadné nárazníky, z ktorých druhý obsahuje pozitívne smiešny difúzor. Nové výsuvné krídlo sa dvíha zozadu, ktoré reaguje buď na rýchlosť, alebo na jeden z niekoľkých voliteľných režimov jazdy.

Okrem nepopierateľne agresívneho vzhľadu Ferrari tvrdí, že obe luxusné, športové autá Ferrari 296 Speciale majú o 20% vyšší prítlak ako GTB a GTS. Na GTS Ferrari pridáva aj klapku opierky hlavy, ktorá súčasne pomáha navádzať vzduch smerom k krytu batožinového priestoru a zároveň znižuje turbulencie v kokpite. Do motora a bŕzd prúdi aj viac vzduchu.

Pod kožou Ferrari preladilo odpruženie, aby lepšie zvládlo výkon. Pružiny sú o niečo tuhšie a vyrobené z titánu, čo pomáha znižovať hmotnosť. Jazda je o niečo nižšia a implementuje nastaviteľné tlmiče Multimatic požičané z 296 GT3. Na chodníku hryzú špeciálne pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup2 vyrobené špeciálne pre Speciale. Pre najnovšie Ferrari boli navrhnuté aj nové päťlúčové originál disky, ktoré ponúkajú čistý, klasický vzhľad najnovšieho superšportu spoločnosti.

Koľko peňazí budú kupujúci potrebovať na kúpu Ferrari 296 Speciale? Ferrari zvyčajne tieto informácie nezdieľa, ale podľa informácii z Talianska by mali ceny začínať nad úrovňou 400.000 EUR.

zdroj: motor1.com


Porsche by mohlo ukončiť predaj elektromobilov v Číne29. Apríl 2025

Vzostup domácich čínskych výrobcov automobilov vážne ovplyvnil dopyt po medzinárodných značkách. Predaj luxusných, športových automobilov Porsche v Číne v roku 2024 klesol o 28% na 79 283 automobilov. Prvý štvrťrok tohto roka bol ešte horší, keď dopyt klesol o 42% na 9 471 kusov.

Pád Porsche nie je spôsobený tým, že by sa luxusné, športové autá Porsche 911 zrazu stali nežiaducimi. Skutočný problém pramení z neschopnosti odraziť čínsku konkurenciu v segmente elektromobilov. Xiaomi a ďalšie predávajú oveľa lacnejšie elektromobily, z ktorých niektoré sa môžu pochváliť väčším výkonom ako Porsche Taycan alebo Macan. Zuffenhausen si je plne vedomý tohto problému a namiesto toho, aby sa pomstil znížením cien alebo novými, cenovo dostupnejšími modelmi, môže jednoducho skončiť.

Generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume vo svojom prejave na Auto Shanghai 2025 pripustil, že spoločnosť môže v dohľadnej budúcnosti prestať predávať svoje elektrické, luxusné, športové autá v Číne: “V najbližších dvoch až troch rokoch uvidíme, či tu Porsche existuje ako elektrická značka.” Šéf, ktorý tiež riadi koncern Volkswagen, uznal, že predaj elektrických vozidiel Porsche v Číne je “relatívne nízky”, ako uvádza Automotive News.

Najvyšší predstavitelia dali krištáľovo jasne najavo, že Porsche nemá v úmysle naháňať sa za objemom a bude udržiavať ceny na úrovni “vhodnej pre Porsche”. V dôsledku toho nový Cayenne EV, ktorý príde koncom tohto roka, nebude lacný, rovnako ako elektrický nástupca 718, ktorý má prísť po veľkom SUV.

Blume nepovažuje Xiaomi so svojím SU7 Ultra s výkonom 1 548 koní za priameho konkurenta a tvrdí, že ide o lacnejší elektromobil, ktorý sa nemôže rovnať “jazdným schopnostiam” Porsche. Stíhačka od Xiaomi stojí v Číne 529 900 juanov (takmer 64.000 EUR), zatiaľ čo základný Taycan s výkonom 402 koní začína na oveľa strmších 918 000 juanoch (110 000 EUR).

Na rozdiel od BMW, Mercedesu, Audi a dokonca ani Jaguaru Porsche neinvestovalo do modelov špecifických pre Čínu. Globálni hráči naliali peniaze do sedanov a SUV s dlhým rázvorom, aby zvýšili priestor pre nohy pre cestujúcich vzadu. Audi nedávno zašlo ešte o krok ďalej a uviedlo na trh mätúco pomenované AUDI (písané veľkými písmenami) ako čisto elektrickú podznačku.

VW do konca roka 2027 plánuje v Číne uviesť na trh 20 plug-in hybridov a elektromobilov, ale zdanlivo nie je na obzore nič od Porsche, pokiaľ ide o lokalizované produkty. Tento nový benzínový crossover, ktorý by nahradil Macan, by dával zmysel, ale neočakáva sa to skôr ako bližšie ku koncu desaťročia. Ostatní tradiční výrobcovia   sa prispôsobili, aby si udržali svoj podiel na trhu. Relevantné príklady zahŕňajú luxusné minivany ako Lexus LM, Buick GL8 a Volvo EM90.

Keďže však čínske značky majú ľahší prístup k surovinám a ťažia z nižších nákladov na pracovnú silu, je pre medzinárodných hráčov čoraz ťažšie konkurovať. Poraziť ich na ich vlastnom trávniku sa teraz zdá byť nemožné. Niektorí výrobcovia automobilov sa vyrovnali s novou, tvrdou realitou a namiesto toho sa rozhodli posilniť miestne aliancie. Ako sa hovorí: “Ak ich nemôžete poraziť, pridajte sa k nim.”

zdroj: motor1.com


Lewis Hamilton pomohol vyvinúť tento superšport McLaren28. Apríl 2025

Budúci mesiac sa dostane do predaja dvojica superšportov McLaren MP4-12C, ktoré nesú trochu automobilovej histórie. Jeden, kupé Valvano Red, vlastnil Lewis Hamilton, zatiaľ čo Jensen Button vlastnil druhý. Pôvodne to boli dary za pomoc pri vývoji auta, keď sa McLaren vrátil k výrobe cestných vozidiel, zatiaľ čo dvaja majstri sveta boli súčasťou tímu McLaren F1.

Hamiltonovo luxusné, športové auto, exemplár s ľavostranným riadením, ktorý zaregistroval 1. marca 2012, má na počítadle kilometrov najazdených len 4 971 míľ. Za priestorom pre cestujúcich je preplňovaný motor V8 s výkonom 592 koní. Hamilton špecifikoval auto v Anglicku, pričom sa rozhodol pre červenú kožu Harissa a čiernu kabínu Alcantara.

Hamilton dostal aj niekoľko vylepšení z uhlíkových vlákien, ako sú kryty spätných zrkadiel, predný splitter a zadný difúzor. Auto má päťlúčové saténové tmavošedé kolesá a okná tónované po prevzatí dodávky. Jeho odhadovaná hodnota je 175.000 – 225.000 €.

Buttonovo auto, jeho druhé od spoločnosti v tom čase, je Elite Pearl White s červeno-čiernym koženým interiérom Harissa. Je to model s pravostranným riadením s karbónovým obložením interiéru a akcentmi na volante. Má odhadovanú hodnotu 125 000 – 150 000 EUR a je ponúkaný bez rezervy. McLaren je v súkromnej zbierke od roku 2012 a najazdil 7 456 míľ.

Počas vývoja MP4-12C Hamilton požiadal McLaren, aby zoštíhlil volant auta a požiadal o úpravy pádiel radenia. Výsledkom boli tenké, ale vysoko hmatateľné dotykové body, ktoré stále používajú luxusné, športové autá McLaren.

Broad Arrow vydraží tieto dve luxusné, športové autá na tohtoročnom Concorso d’Eleganza Villa d’Este 24. – 25. mája.

zdroj: motor1.com


Ferrari vyvíja falošné radenie prevodovky pre svoj elektrický model27. Apríl 2025

Automobilka Ferrari už čoskoro predstaví svoje prvé luxusné, športové auto na elektrický pohon. Spoločnosť uviedla, že jej prvý elektromobil bude mať svoj vlastný “zvukový podpis” a začiatkom tohto roka kameraman zachytil prototyp Ferrari EV, ktorý jazdil po Maranelle a vydával zvuk podobný motoru. Teraz vďaka dvom nedávnym patentovým prihláškam vieme, že Ferrari pracuje na virtuálnom systéme motora a radenia prevodových stupňov pre elektromobily.

Jeden patent popisuje systém pre elektrické vozidlo, ktorý využíva elektromotor na simuláciu krútiaceho momentu spaľovacieho motora a radenia prevodových stupňov prevodovky. Krútiaci moment z motora je definovaný polohou plynového pedála a virtuálneho prevodového stupňa. Vodič môže ovládať virtuálne radenie prevodových stupňov pomocou pádiel stĺpika riadenia, ako v iných luxusných, športových autách Ferrari.

Druhý patent popisuje systém ovládania zvuku pre takýto elektromobil s vnútornými aj vonkajšími reproduktormi, ktoré reprodukujú digitálne generovaný zvuk, ktorý zodpovedá virtuálnemu modelu motora a prevodovky. Zvuk môže byť “historický, moderný alebo futuristický, adrenalínový alebo uvoľnený” na základe preferencií vodiča a systém má aj špecifické zvuky pre radenie prevodových stupňov. Patent tiež podrobne popisuje spôsoby nahrávania zvuku spaľovacích áut.

Ferrari teda pracuje na systéme na simuláciu motorov a prevodoviek pre svoje elektrické, luxusné, športové autá a systém môže napodobňovať historické motory. Je možné, že Ferrari tento systém neimplementuje do svojho čoskoro prichádzajúceho prvého elektromobilu, ale boli by sme prekvapení, keby to tak bolo. Spoločnosť opakovane hovorila, že chce, aby jej elektromobily zodpovedali emocionálnemu zážitku jej tradičných luxusných, športových automobilov so spaľovacím motorom, a tento systém sa javí ako skvelý spôsob, ako to dosiahnuť.

Ferrari už predtým uviedlo, že jeho elektromobil bude debutovať tento rok, pričom dodávky sa začnú v roku 2026.

zdroj: motor1.com


Nové pretekárske BMW M2 má len štyri valce26. Apríl 2025

BMW má nové pretekárske, luxusné, športové auto základnej úrovne s názvom M2 Racing. Začína na cene 98 000 €, čím získate plne vybavené auto pripravené na trať. Až na to, že mu chýba jedna vec, ktorú má cestná M2 – radový ševalcový motor. Namiesto toho má nové pretekárske auto BMW M2 preplňovaný 2.0-litrový štvorvalec.

Motor, ktorý pochádza z Gan Coupe radu 2, má výkon 313 koní. BMW tvrdí, že M2 Racing môže dosiahnuť rýchlosť viac ako 270 km/h a jedinou dostupnou prevodovkou je sedemstupňová automatická prevodovka ZF so softvérom BMW M Motorsport.

Auto má mechanickú uzávierku diferenciálu so samostatným chladením, zložené brzdy BMW M, nenastaviteľné tlmiče KW a nastaviteľné predné a zadné stabilizátory. Je vybavený LED svetlometmi, predným splitterom, zadným hmlovým svetlom a ľahkou strechou. BMW dokončuje exteriér U300 Alpine White III.

Vo vnútri má auto zváranú bezpečnostnú klietku s certifikáciou DMSB, ktorá je v súlade s najnovšími predpismi FIA. Má tiež bezpečnostnú sedačku Sabelt GT-AM a hasiaci prístroj. Auto má dokonca klimatizáciu a dodáva sa s vecami, ktoré by ste očakávali od pretekárskeho auta, ako sú jazdné režimy špecifické pre BMW M Motorsport a nastaviteľný obmedzovač rýchlosti v boxoch.

Medzi ďalšie možnosti patrí zadné krídlo, záťažový box, záznamník údajov, vytrvalostné brzdové doštičky Endless Endless, sedadlo vodiča Sabelt GT-Pro, systém vzduchového zdviháka, tlmič výfuku s nastaviteľnou klapkou výfuku, štartovacie svetlo, balík sedadla spolujazdca, kryt auta a nálepky M Motorsport.

“Auto je cenovo dostupné a zároveň ponúka pretekárskym tímom a jazdcom nekompromisný výkon, odolnosť a čistú radosť z jazdy,” povedal generálny riaditeľ BMW M Franciscus van Meel. BMW ako pozitívum označuje nižšie prevádzkové náklady auta vzhľadom na to, ako úzko súvisí so sériovým luxusným, športovým autom BMW.

Vývoj auta sa začal v novembri 2023 testovaním vývojového auta hnacieho ústrojenstva, vývojového vozidla pre dynamiku automobilu a vytrvalostného testovacieho vozidla, z ktorých posledný najazdil 300.000 km. Luxusné, športové autá BMW M2 Racing vyrazia na trať od roku 2026, predaj sa začína v júni.

zdroj: motor1.com


Nové Porsche 911 ´´Spirit 70´´ oživuje ikonické sedadlá Pasha25. Apríl 2025

Zberatelia Porsche majú novú špeciálnu edíciu 911. V stredu spoločnosť odhalila novú výbavu inšpirovanú dedičstvom s názvom 911 Spirit 70, ktorá má odrážať filozofiu dizajnu spoločnosti zo sedemdesiatych rokov. Základom sú luxusné, športové autá Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet, ktoré dostanú jedinečný lak, funky vzhľad a neuveriteľne cool vzory Pasha v celej kabíne.

Spirit 70 je treťou zo série špeciálnej edície 911 s tematikou dedičstva vydaných spoločnosťou Porsche, ktorá nadväzuje na luxusné, športové autá Targa 4S Heritage Design a Sport Classic. Farba navrhnutá špeciálne pre toto auto sa volá Olive Neo. Model je spárovaný so stredovým uzamykaním, zlatosivými originál diskami zdvihnutými zo Sport Classic, ktoré merajú 20 palcov vpredu a 21 palcov vzadu.

Na vrchu laku je trojica pruhov, ktoré sa tiahnu po celej dĺžke kapoty a vrcholia pri nárazníku s znakmi “911″, podobnými nálepkám používaným v 1970. rokoch. Keď sa pozriete bližšie, na nose nájdete jedinečnú verziu erbu Porsche, ktorá je navrhnutá tak, aby odrážala tú, ktorú značka používala v roku 1963. Na každých dverách sú nápisy Porsche a čísla dverí. Ak nechcete mať nálepky, môžete si ich vybrať mimo továrne.

Skutočnú zábavu nájdete vo vnútri 911 Spirit 70. Stredy sedadiel a niekoľko ďalších častí interiéru boli pokryté Pasha, funky vzorom, ktorý Porsche prvýkrát použilo v sedemdesiatych rokoch, ktorý mal evokovať vizuál šachovnicovej vlajky vejúcej vo vetre. Tento vzor Pasha, vyrobený z kombinácie textilu a kŕdľovej priadze, je vyhotovený v čiernej farbe a Olive Neo, aby ladil s exteriérom. Kupujúci môžu voliteľne zakryť aj operadlá sedadiel a obloženie palubnej dosky materiálom.

Pod kožou 911 Spirit 70 sa skrýva úplne nová pohonná jednotka Carrera GTS T-Hybrid. To znamená preplňovaný 3,6-litrový plochý šestrelec spárovaný s elektromotorom, ktorý má kombinovaný výkon 532 koní. Výkon sa dostáva na zadné kolesá prostredníctvom osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.

Luxusné, športové autá Porsche 911 Spirit 70 budú celosvetovo obmedzené len na 1 500 kusov. Napriek ohromujúcej cene (viac ako model GT3) je jasné, že Porsche nebude mať problém predať každý jeden z nich.

zdroj: motor1.com


Elektronické riadenie vozidiel sa u značky Mercedes stáva realitou24. Apríl 2025

Volant je oveľa viac než len rôznorodá súčasť automobilu: prostredníctvom pneumatík sú vodiči prepojení s vozovkou. Cez volant sa k nám spätne dostávajú informácie o jazdných vlastnostiach, cítime cezeň nerovnosti na vozovke a v dávnejších dobách bez servoriadenia sme museli pri manévrovaní v medzerách na zaparkovanie vynaložiť nemalé úsilie pri otáčaní volantu. Pre zákazníkov značky Mercedes‑Benz sa čoskoro začne nová éra ovládania vozidla: ako prvý nemecký výrobca automobilov bude táto spoločnosť od roku 2026 ponúkať svoje sériové osobné, luxusné, športové autá s elektronickým riadením (Steer-by-Wire). Pri tejto technológii sa už viac nevyužíva mechanické prepojenie medzi volantom a prednými kolesami. Namiesto toho sa riadiaci príkaz vodiča prenesie rýchlo a priamo prostredníctvom elektrického vedenia, takpovediac po drôte.

Celkom nový pocit z riadenia prináša jedinečný zážitok zákazníka s rozmanitými výhodami pri každodennom jazdení: profituje z toho dynamika jazdy a manévrovanie či parkovanie je teraz ešte jednoduchšie. Takto je možné ešte viac zmenšiť vynaložené úsilie a vodič už nemusí prechytávať volant.

„Elektronické riadenie je ďalším veľkým krokom na ceste k mobilite zajtrajška a my sme hrdí na to, že v roku 2026 zavedieme takýto systém na trh. Táto technológia umožňuje jedinečný zážitok zákazníka, ktorý ďaleko presahuje hranice riadenia. V kombinácii s vysokoautomatizovaným jazdením SAE úrovne 3 bude v strednodobom horizonte k dispozícii ešte pohlcujúcejší zážitok zo zábavnej techniky, pretože volant už perspektívne nebude rušiť výhľad, napríklad na ponuky streamovania.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.

Odborníci na podvozok môžu variabilne zvoliť prevod riadenia a flexibilne ho prispôsobiť rôznym situáciám. Pomocou elektronického riadenia je zároveň možné optimalizovať jazdné vlastnosti, ktoré si doteraz odporovali: športové jazdenie a komfort sa teraz prepájajú ešte lepšie. Zvýšiť možno aj jazdnú stabilitu a agilnosť v priečnom smere. Takéto zlepšenie je možné dosiahnuť prostredníctvom dokonalej súhry s riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až desať stupňov. Nárazy spôsobené nerovnosťami vozovky, ktoré sa doteraz prenášali k vodičovi cez volant ako rušivé vplyvy, teraz môžu byť kompletne eliminované.

Potenciál individuálneho prispôsobenia je veľký, pretože elektronické riadenie je možné prispôsobiť preferenciám zákazníka. Jednotlivé značky alebo určité modely v rámci jedného konštrukčného radu môžu mať rozdielne charakteristiky riadenia. Elektronické riadenie oddelením volantu a prevodovky riadenia vytvára nové potenciály aj pokiaľ ide o návrh nových architektúr. Táto technológia v budúcnosti navyše poskytne novodobé, pohlcujúce možnosti hrania hier počas prestávky v jazde.

Elektronické riadenie navyše poskytuje väčšiu flexibilitu pri navrhovaní dizajnu interiéru: volant môže byť plochší, čo prináša pocit z veľkorysého priestoru a lepší výhľad na displej vodiča. Aj nastupovanie a vystupovanie je jednoduchšie, pretože dole sploštený volant ponúka viac miesta. V kombinácii s budúcimi vysokoautomatizovanými jazdnými systémami by sa z dlhodobého hľadiska dala vytvoriť nová, ešte pohodlnejšia poloha sedenia vodiča.

Podrobný opis spôsobu fungovania elektronického riadenia: v závislosti od rýchlosti jazdy a jazdnej situácie odošle aktuátor na volante (Steering Feedback Unit; SFU) riadiaci signál vodiča do prevodovky riadenia (Steering Rack Unit; SRU), ktorá riadi kolesá. SFU pritom vytvorí pocit z riadenia, ktorý je typický pre luxusné, športové autá Mercedes‑Benz. Pre absenciu mechanického prepojenia volantu a kolies nevzniká ani priama protisila. Namiesto toho sa informácia o kontakte medzi pneumatikami a vozovkou vypočítava a príslušným spôsobom generuje na základe modelu s použitím vratných momentov riadených kolies.

Nový systém elektronického riadenia od značky Mercedes-Benz už absolvoval viac ako jeden milión testovacích kilometrov na skúšobných stoliciach. Tieto skúšky v rovnakom rozsahu doplnili testovacie kilometre v testovacích areáloch a so zabezpečením kompletného vozidla aj v cestnej premávke. V súlade so svojimi vysokými nárokmi na bezpečnosť využíva výrobca automobilov Mercedes-Benz okrem veľmi precíznych snímačov a výkonných riadiacich prístrojov aj záložnú architektúru systému. To znamená, že sú v zásade k dispozícii dve cesty signálu, a preto je potrebných dvakrát toľko aktuátorov. Zdroj údajov a napájanie napätím na strane vozidla má záložný charakter. Vďaka tomu je vždy zabezpečená ovládateľnosť. Aj v nepravdepodobnom prípade úplného výpadku je vďaka riadeniu zadnej nápravy a s pomocou cielených zásahov bŕzd na jednotlivých kolesách prostredníctvom ESP® naďalej možné priečne vedenie.

Prvý automobil na svete ešte nemal volant. Patentovaný motorový voz Carla Benza z roku 1886 bol vybavený riadiacou kľukou. Vtedy bolo pri kočoch zvykom navádzať kone na želaný smer zatiahnutím za opraty. Až v roku 1894 dostal automobil volant. Svoju premiéru zažil počas jazdy z Paríža do Rouen. Francúzsky inžinier Alfred Vacheron vybavil volantom vozidlo značky Panhard & Levassor, ktoré bolo poháňané motorom Daimler. Odvtedy výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz zaviedol množstvo inovácií, pokiaľ ide o riadenie a volant:

  • 1893: premiéra riadenia s otočnými strmeňmi vo vozidle Benz Victoria. V porovnaní s točnicovým riadením využívaným pri konštrukcii kočov sa tým podstatne znížilo riziko prevrátenia v zákrutách.
  • 1902: v modelovej rodine Mercedes-Simplex už bol volant vybavený páčkami. Pomocou nich sa nastavovali dôležité funkcie motora ako okamih zapálenia a tvorenie zmesi.
  • 20. roky 20. storočia: do volantu bol integrovaný kruh na ovládanie klaksónu – bol to takpovediac ranný systém komunikácie automobilu s okolím.
  • 1958: typ 300 (W 189), známy aj ako Adenauer-Mercedes, bol prvý automobil značky Mercedes‑Benz, ktorý bol na želanie vybavený servoriadením.
  • 1967: od augusta začal výrobca automobilov Mercedes-Benz vybavovať všetky osobné motorové vozidlá teleskopickým stĺpikom riadenia a zariadením na absorbovanie nárazu vo volante – bol to míľnik v ochrane cestujúcich.
  • 1976: v konštrukčnom rade W 123 sa začína používať nové bezpečnostné riadenie s deformovateľnou vlnovcovou rúrou.
  • 90. roky 20. storočia: výrobca automobilov Mercedes-Benz spúšťa postupný prechod na elektrické servoriadenie. Tieto systémy používajú elektromotory na posilňovanie riadenia, čím sa znižuje vynakladané úsilie a zvyšuje sa energetická efektívnosť.
  • 1996: premiéru má výskumné vozidlo F 200 Imagination s riadením pomocou bočných páčok.
  • 1997: výskumné vozidlo F 300 Life Jet je vybavené riadiacou pákou so vzhľadom riadiacej páky lietadla.
  • 2001: vďaka aktívnemu nakláňaniu kolies sa výskumné vozidlo F 400 Carving takpovediac vrhá do zákruty.
  • 2009: F-Cell roadster sa riadi pomocou ovládacej páky.
  • 2020: riadenie zadnej nápravy Triedy S, ktoré je k dispozícii na želanie, výrazne zlepšuje obratnosť a dynamiku vozidla tým, že aktívne natáča zadné kolesá v smere pohybov volantom.
  • 2022: systém vysokoautomatizovaného jazdenia DRIVE PILOT prichádza najprv na trh v Nemecku. Trieda S s prvkom mimoriadnej výbavy DRIVE PILOT je vybavená záložnými systémami riadenia a brzdenia, ako aj záložným elektrickým systémom.

Cena jazdených vozidiel Tesla prudko klesá23. Apríl 2025

Možno nebudete musieť čakať na cenovo dostupné elektrické, luxusné, športové autá Tesla, ak chcete elektromobil lacno. Nová štúdia iSeeCars analyzovala 1,4 milióna jedno- až päťročných ojazdených áut predaných v marci 2024 a marci 2025 v USA a zistila, že v zozname ojazdených áut, ktoré zaznamenali najväčší pokles cien, dominovala jedna značka Tesla.

Tesla Model S, Model 3 a Model Y sa dostali do top 10, pričom vlajková loď značky sa umiestnila na prvom mieste. Ceny ojazdených luxusných, športových automobilov Tesla Model S klesli od marca 2024 do marca 2025 o 17,2%, pričom len za rok klesli o takmer 10 000 dolárov. Podľa štúdie bola priemerná cena ojazdeného Modelu S minulý mesiac 47 931 dolárov.

Tesla Model 3 je však vaša najlepšia voľba za vaše peniaze. Ceny elektromobilu klesli o 10,9%, pričom sedan sa minulý mesiac predával v priemere len za 26 084 dolárov. Je lacnejší ako Model Y, ktorý zaznamenal pokles cien o väčšie percento – 13,1%; priemerná cena crossoveru však bola minulý mesiac vyššia, a to 30 611 dolárov.

“Na trhu s novými aj ojazdenými automobilmi ceny Tesly klesajú už viac ako dva roky,” uviedol vo vyhlásení výkonný analytik iSeeCars Karl Braue. “Zníženie cien nových modelov Tesla okamžite ovplyvnilo ojazdené Tesly a rýchlo znížilo ich ceny. Zníženie cien nových áut bolo spôsobené túžbou Tesly udržať rast predaja, ale táto stratégia prestala fungovať minulý rok, keď automobilka zaznamenala prvý pokles ročných predajov.

Elektromobily tvorili polovicu z 10 najlepších áut na zozname, pričom k trom modelom Tesla sa pridali aj luxusné, športové autá Porsche Taycan a Hyundai Kona Electric. Ďalšími vozidlami boli Ford Explorer hybrid, BMW radu 5 hybrid, Maserati Levante, Mercedes-Benz AMG GT a Jeep Gladiator.

Ceny ojazdených elektromobilov v posledných mesiacoch drasticky klesli. Začiatkom tohto roka sa ojazdené elektromobily stali lacnejšími ako ojazdené autá na benzín. Ceny ojazdených áut v štúdii medziročne vzrástli o 1%.

iSeeCars tiež zostavil značky s najväčším poklesom cien ojazdených áut a Tesla je na vrchole zoznamu. Ceny medziročne klesli o 10,1% alebo o 3 541 dolárov. Chrysler bol druhý s poklesom cien o 8,9%. Maserati, ďalšia značka Stellantis, ktorá čelí určitým problémom, zaznamenala za posledných 12 mesiacov pokles cien ojazdených áut o 8,6%.

zdroj: motor1.com


Trojica nových konceptov VW je navrhnutá v Číne a pre Čínu22. Apríl 2025

Po predstavení konceptu ID. Code na autosalóne v Pekingu v roku 2024 Volkswagen pokračuje vo vývoji modelov výhradne pre čínsky trh. Nemecká značka predstavila na autosalóne v Šanghaji v roku 2025 tri nové koncepty, ktoré vyzerajú, že zajtra by mohli vstúpiť do výroby.

Koncepty ID. Aura, ID. Era a ID. Evo boli vyvinuté ako súčasť spoločného podniku s FAW, SAIC a VW Anhui. Tieto tri menšie luxusné, športové autá – dve SUV a sedan – predstavujú novú generáciu inteligentných elektrických vozidiel navrhnutých špeciálne pre čínsky trh.

Podľa Volkswagenu budú všetky nové sériové modely odvodené od týchto troch konceptov vybavené systémami založenými na umelej inteligencii pre pokročilú automatizovanú jazdu.

Do roku 2026 chce VW dosiahnuť prevádzku na úrovni 2+: hands-free prevádzka v niektorých situáciách s možnosťou samostatného predbiehania, odbočovania a vstupu do premávky. Nie je to však režim vypnutých očí ako úroveň 3. Vodiči musia zostať za volantom ostražití a pripravení prevziať kontrolu.

Okrem novej technológie boli tieto tri koncepty špeciálne navrhnuté tak, aby vyhovovali vkusu čínskych zákazníkov. To znamená značnú pozornosť venovanú detailom s ohľadom na kvalitu materiálov, dostatok priestoru nad hlavou pre cestujúcich vzadu a dlhý rázvor. Aby sme nezabudli, Volkswagen vyrába Tiguan L Pro špeciálne pre čínsky trh.

Počnúc abecedným poradím sa prvý na zozname nazýva ID. Era, ktorú vyrobila spoločnosť SAIC Volkswagen. Ide o veľké trojradové elektrické SUV doplnené spaľovacím motorom, ktorý slúži výlučne ako predlžovač dojazdu batérie. VW uvádza, že luxusné, športové autá Volkswagen ID. Era majú kombinovaný dojazd 1.000 km s bežiacim motorom. Len na batériu je dojazd 300 km.

Ďalej je ID. Evo, vyvinutý spoločnosťou Volkswagen Anhui. Je to tiež väčšie SUV, aj keď je zamerané na mladších kupujúcich, ktorí si viac uvedomujú štýl. Je súčasťou značky ID. Unyx s 800-voltovou platformou a obsahuje vysoko výkonnú zónovú elektronickú architektúru. Je schopný bezdrôtových aktualizácií a môže používať pokročilé digitálne systémy.

Posledným konceptom je ID. Aura, kompaktný sedan od inžinierov FAW-Volkswagen. Je to prvý model, ktorý využíva novú kompaktnú hlavnú platformu (CMP) so zónovou elektronickou architektúrou. Bol vyvinutý kombináciou zaobleného dizajnu s inteligentnými funkciami a používateľským rozhraním inšpirovaným smartfónom pre informačno-zábavný systém. Je tiež vybavený humanoidným AI asistentom pre prirodzené ovládanie palubných funkcií.

Volkswagen pri navrhovaní a vývoji týchto modelov bral veľký ohľad na potreby čínskych zákazníkov. Podľa Andreasa Mindta, vedúceho dizajnu spoločnosti, bol spomínaný koncept ID. Code východiskovým bodom pre dizajnový jazyk konceptov. Odtiaľ sa každé vozidlo vyvíjalo nezávisle v rukách dizajnérov v troch spoločných podnikoch. Podľa Thomasa Ulbricha, generálneho riaditeľa Volkswagen China Technology Center, spoločnosť zapája “čínsku rýchlosť” s budúcimi sériovými vozidlami, ktoré prídu na trh v časovom rámci 34 mesiacov.

Generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen Thomas Schäfer vo svojom prejave na autosalóne v Šanghaji vyhlásil, že tieto koncepty sú “viditeľným výsledkom stratégie ‘V Číne, pre Čínu’”, čím zdôraznil význam čínskeho trhu pre budúcnosť spoločnosti.

Nakoniec VW plánuje do konca roka 2027 uviesť na trh viac ako 30 nových modelov, vrátane 20 klasifikovaných ako vozidlá s novou energiou (NEV), ktoré zahŕňajú plne elektrické vozidlá, plug-in hybridy a elektromobily s predĺženým dojazdom.

zdroj: motor1.com